Інформаційний портал

Олександрійщини

Центр – на допомогу дітям з особливими освітніми потребами

Вже минає другий рік з того часу, як в Олександрійському районі створено інклюзивно-ресурсний центр. Головна мета якого – забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійно-технічної освіти.
З початку свого функціонування інклюзивно-ресурсний центр знаходився в орендованому приміщенні Новопразької школи-інтернату. З осені 2019 року центр змінив адресу: м.Олександрія, вул.6 Грудня, буд.25. Крім того, з листопада 2019 року у центрі новий керівник, установу очолила Катерина Михайлівна Нощенко. 
Вона розповідає, що зміна фактичного місцезнаходження закладу обумовлена значною віддаленістю Нової Праги від інших сіл району. Адже на супроводі в інклюзивно-ресурсному центрі перебувають діти з різних населених пунктів району. Тож для їхньої зручності було вирішено розмістити центр в Олександрії.
-У нашому центрі є усі необхідні фахівці: практичний психолог, вчитель-реабілітолог, логопед, вчитель – дефектолог. Наявність фахівців надає нам змогу здійснювати комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з метою визначення особливих освітніх потреб. До нас мають право звернутися батьки (один з батьків) або законні представники дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзивно – ресурсний центр проводить комплексну оцінку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків або особистої заяви дитини (для дітей віком від 16 до 18 років).
Сьогодні в інклюзивно-ресурсному центрі на супроводі перебуває близько 100 діток, деякі з них відвідують корекційні заняття, які проводяться фахівцями центру у вільний від основних занять час. Розроблений графік, за яким кожна дитина відвідує заняття. Індивідуальне заняття триває 25-30 хвилин, групове – 40-45 хвилин.
Катерина Михайлівна наголошує на тому, що, якщо, скажімо, раніше корекційні заняття відвідувало найбільше дітей, які проживали у Новій Празі (де на той час функціонував інклюзивно-ресурсний центр), то зараз це діти з різних сіл Олександрійського району.
Сьогодні у багатьох школах району є інклюзивні класи. У 2020 році планується відкриття інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти району. На мою думку, такі нововведення повинні дати позитивні результати.
Моя співрозмовниця наголошує, що інклюзивний клас (група) відрізняється від звичайного тим, що під час навчального процесу вчителі (вихователі) адаптують навчальні матеріали під особливості кожної дитини; за потребою на допомогу приходить асистент, який допомагає здобувачам освіти опановувати навчальний матеріал.
– Особисто я маю практичні навички, адже доводилося працювати у Войнівській школі з дітьми з особливими освітніми потребами різних нозологій. З досвіду можу сказати, що після додаткових занять таких дітей зі спеціалістами, одразу помітні позитивні зміни у розвитку, – констатує Катерина Нощенко.
У школах району, де наявні інклюзивні класи, є ресурсні кімнати, в яких хлопці та дівчата мають змогу відвідувати корекційно-розвиткові заняття. Але інклюзивно-ресурсний центр є більш спеціалізованим, має фахівців, кожен з яких працює за своїм напрямком роботи з дітьми з тими чи іншими вадами розвитку.
Варто зазначити, що, крім індивідуальних корекційних занять, які проводять фахівці інклюзивно-ресурсного центру, також активно практикуються й групові заняття. Коли використовується така форма роботи, то за згодою батьків, дітей до центру привозять вже не батьки, а вчителі школи. Зокрема, є така співпраця з Олександрівською школою.
На моє запитання стосовно забезпеченості центру необхідним для роботи обладнанням, Катерина Нощенко зазначає:
– Потреби у доукомплектуванні меблями, інвентарем немає. Адже все необхідне для нашої роботи було закуплено протягом майже двох років функціонування центру. Наразі у нас облаштовано згідно вимог кабінет реабілітолога, логопеда, дефектолога, практичного психолога.
Позитивним зрушенням у роботі центру моя співрозмовниця називає, зокрема, налагодження тісної співпраці з батьками. Акцентує, що сьогодні батьки стали більш обізнаними, відповідальними, тож дехто з них приходить до центру не лише для організації навчання своїх дітей, а й просто для консультації.
– Значно простіше допомагати дітям молодшого віку, а от старшого – набагато складніше. Чим раніше звернуться батьки за вузькопрофільною допомогою до нашого закладу, тим швидше дитина отримає необхідну допомогу. А ми, фахівці інклюзивно-ресурсного центру, і надалі робитимемо усе від нас залежне для того, аби своєчасно прийти на допомогу дітям з особливими освітніми потребами та допомогти їм подолати труднощі, – резюмувала Катерина Нощенко.
Ірина ЖЕЛЄЗНЯКОВА.
Довідково. Катерина Нощенко з 2005 року працювала на посаді практичного психолога у Войнівському ЗЗСО. З 2009 по 2017 рік займала посаду заступника директора з виховної роботи. Протягом останніх 2-х років працювала вчителем початкової школи в інклюзивному класі. З листопада 2019 року призначена на посаду директора Інклюзивно-ресурсного центру.

Залишити коментар

avatar
  Підписатися  
Повідомлення